Saturday, July 3, 2010

Lite tankar kring #snyggastvinner

Det ante mig att det skulle komma lite funderingar kring #snyggastvinner på #Almedalen på ett lite mer moraliserande sätt - som att det är fel att fokusera på eller bedöma utseende, och som att det skulle gå i motsats till smarthet. Alla som vet lite om queerpolitik vet att utseende och uttryck kan använda som påtryckningsmedel, eller få fram en politisk poäng (ta till exempel femme som jag gör en film om, THIS FEMME FUCKS BACK!, och som jag skrivit om i F-ordet).

Makthavare.se tar upp problematiken och @LisaGemmel ger bra svar!

Jag tycker mest det ska bli kul att ha något att göra, jag är lite dålig på att slappna av sådär under första semesterveckan och det är bra att ha något att avleda tankarna med. Och jag hoppas se många lustfyllda bilder som även kan lyckas göra en politisk poäng eller åtminstone hotta upp sin egen organisation eller företag. Ta plats - om det är något som inspirerar mig så är det människor som vågar ta plats med ödmjukhet och självdistans!

Dessutom tycker jag att den propra stilen som de flesta politiker kör med är otroligt tråkig, så jag hoppas på färgglada, hemgjorda kreationer. Minns väl att jag inte är ett fan av ideal, och ett stort fan av normbrytande. Jag kommer såklart försöka ta in dessa värderingar i min bedömning. Kan tipsa om en politiskt inspirerad designer här: Elmo Fors, som också är en god vän till mig (och faktiskt mitt ex om man ska vara nogsam).

Tävlingskriterier nedan eller här.

No comments:

Post a Comment