Därför har jag ett tips till Kiruna kommun, eller en form av kort kommunikationsstrategi, som jag bjuder på helt gratis:
- Istället för att ge ut tidningen Kiruna Information, köp en sida i Kiruna Annonsblad. Den läses av alla kirunabor (jag gissar att Kiruna Information ofta hamnar rätt i papperskorgen) och ni slipper distributionskostnaden. Resultatet är större räckvidd och lägre kostnad.
- Sidan i Kiruna Annonsblad ska inte vara som nuvarande sidor Kiruna kommun köper med annonsliknande rutor, utan helt enkelt redaktionellt material på samma sätt som i Kiruna Information.
- Det redaktionella materialet kan samsas med annonsliknande information från kommunen, men kan göras på ett smartare sätt. En föregångare här är Stockholm stad som köper två sidor i Mitt i-tidningarna (ungefär lika lokala tidningar som Kiruna Annonsblad, men med mer redaktionellt material överlag) som de fyller med redaktionellt material och ett par egna annonser.
- Lägg resterande pengar på att förbättra webbplatsen. En förebild vars koncept ni kan anamma är Botkyrka kommun.
Utveckla gärna. Kommunen köper ju redan runt två helsidor i veckan i annonsbladet, och webben fyller ju en helt annan funktion än vad Kiruna Info är tänkt att göra. Inte för att webben är bra som den är, men jag tvivlar på att den vore bättre på att fylla Kiruna Infos funktion även om den vore annorlunda.
ReplyDelete/Markus S
Markus, du har helt rätt i att jag måste utveckla hur jag menar. Jag gör det direkt i inlägget!
ReplyDelete